15. Säsongsavslutning, delfiner och stridsbåt.

I denna säsongsavslutning av Sjölivet hör vi en riktigt häftig historia uppläst av Martin Alexandersson. Vi hör även Oscar prata med Marco Witt, efter en härlig tur med en Stridsbåt 90, om hans tid på kustbevakningen. Utöver detta tar Carl och Oscar upp lite tips på julklappar med sjöliv som tema. Vi på sjölivet är glatt nominerade till årets podcast i kategorin Kultur och Samhälle. Gillar ni vad vi gör så gå in och rösta!


För att rösta på Sjölivet till årets podcast gör det via länken: In och rösta på : http://podcastpriset.daytona.se/samhalle-och-kultur/sjolivet


s90

Oscar och Marco Witt är ute på tur med denna Stridsbåt 90. De snackar om en hel drös med olika saker, bland annat Marcos roll på kustbevakningen men mycket mer. In och lyssna!


Antalet sjöräddningsinsatser under maj till september ökade i år jämfört med föregående år, från 724 insatser till 899. Årets fritidsbåtsäsong blev därmed den mest sjöräddningsintensiva sedan 2007

Cirka 85 procent av kalenderårets sjöräddningsfall inträffar under månaderna maj – september. Juli är månaden med enskilt flest sjöräddningsinsatser. Antal sjöräddningsinsatser maj – september 2006 – 2016.

2016: 899
2015: 724
2014: 676
2013: 743
2012: 582
2011: 737
2010: 835
2009: 847
2008: 760
2007: 1030
2006: 741

(Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/sjoeraeddningssaellskapet/… )


 

Den heter Candela Electric Speed Boat och kan bli världens första elektriska bärplansmotorbåt med tillräcklig prestanda för att kunna ersätta traditionella fritidsmotorbåtar. Den ska ha en fantastisk räckvidd på 70 sjömil och toppfart på 40 knop.


go%cc%88teborg

http://www.gp.se/nyheter/ostindiefararen-g%C3%B6theborgs-%C3%B6de-avgjort-1.3980146

Ostindiefararen Götheborg är en replik av den ostindiefarare med samma namn, som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Ostindiefararen Götheborg är världens största oceanklassade segelskepp byggt i trä. År 1995 påbörjades bygget och åtta år senare sjösattes Götheborg! Tyvärr har Svenska Ostindiska Companiet AB haft det svårt ekonimiskt. Sedan 2010 har dom dragit på sig förluster i storleksordningen 65 miljoner kronor – och i våras tog ägarstiftelsens tålamod och pengar slut. I maj förklarade stiftelsen att båten var till salu.


Julklappstips

  • Flytväst
  • Nya köksgrejer till båten, stekpanna, kniv eller en bra grill till båten
  • Pannlampa med rött ljus
  • cyklop+snorkel, för när man behöver dyka ner och kolla kölen, trassla ur tamp ur propeller
  • Utbildning
    • Skepparexamen 1695 kr, med förarintyg 2395 kr och bok etc. Priser varierar.
  • Medlemskap i SSRS! Vuxen 800 kr/år ungdom 500 kr/år. Livstid 20’000kr

Tack för denna säsong, vi är tillbaka om bara någon månad, strax efter jul med fler nya berättelser och annat härligt gott. Sluta inte höra av er med berättelser, frågor, önskemål eller dylikt. Vi är kvar på sociala medier och kommer uppdatera frekvent:)

God Jul och gott nytt år!
Önskar Carl, Oscar och Timmie! 

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!