19. Segla Atlanten i ett badkar eller ro runt Svalbard?

I detta nittonde avsnitt så hör vi Oscar och Carl snacka om det låga vattenståndet i Vättern och om färjorna som nu skall bli eldrivna. Vi hör även om en kille som skall segla över Atlanten i ett 1,06 meter långt “segelfarkost”. I avsnittet så hör vi också om de riktiga äventyrarna Glenn Mattsing och Sören Kjellkvist som skall ro runt Svalbard, ett äventyr som aldrig tidigare varit möjligt att genomföra på grund av isen. Oscar kan heller inte hålla sig och vi får lära oss om bottenfärger, vad man ska tänka på och vilka regler som gäller.

Just nu är det extremt lågt vattenstånd i Vättern, det lägsta på 40 år. Detta kan skapa svåra konsekvenser redan under försommaren och såväl boende som lantbruk och andra verksamheter kan komma att påverkas. Detta beror på en nederbördsfattig vinter och därför finns inga depåer som fyller på sjön. Just nu är nivåerna fyra decimeter under normalnivån. Nedan kan vi se en bild från Motala ström där vattennivån brukar ligga ovanför alla stenar mot kanten.


Minsta segelfarkosten över atlanten.

I en marina på La Gomera ligger Matthew Kent för att om några dagar starta sin Atlantöverfart i en båt bara 1,06 meter lång. Han gör det för att slå Hugo Vihlens rekord från 1993 med att bli minsta seglande farkost över Atlanten. Den lilla storleken gör att Matthew inte kan ligga raklång utan måste halvligga under de 2-3 månader som överseglingen till Florida tar …

I botten av aluminiumlådan finns frystorkad mat, två burkar Nutella, 3 liter olivolja och och Matthew hoppas också att få fisk under vägen.

Det finns 150 liter extra vatten, men två handdrivna watermakers ska producera dricksvatten. I övrigt finns ungefär samma säkerhetsutrustning som på en vanlig båt; AIS, Epirb, 6-timmars överlevnadsdräkt, osv. Läs mer om projektet på www.littleboatproject.org


Färjorna Tycho Brahe och Aurora som går mellan Helsingborg och Helsingör blir världens största färjor som drivs med batteri.

Rederiet HH-ferries har fem färjor på sin linje mellan Helsingborg och Helsingör. I år kommer Aurora och Tycho Brahe att gå över från dieseldrift till batteridrift.

Tycho Brahe går över i sommar, Aurora konverteras under hösten.

Högst uppe på färjorna, bredvid skorstenen, ser man de vitmålade containrar där 640 batterier ska sättas in. Kraften motsvarar 10 700 bilbatterier.

Laddningen kommer att ske automatiskt, med en robot som står kajerna i Helsingborg och Helsingör. Det kommer att ske snabbt, färjorna ligger bara i hamn i mellan sex och tolv minuter innan de vänder. Dieselmotorerna finns kvar ombord, som reserv.

I dag står den samlade färjetrafiken för 15 procent av kväveoxidhalten i luften i Helsingborg.

Läs mer på: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6654356


Glenn och Sören skall ro runt Svalbard.

Ingen har någonsin rott runt den norska ögruppen Svalbard. Det beror främst på att det tidigare inte varit möjligt – det har aldrig funnits så lite havsis runt norra Svalbard som nu. Somrarna vid 80 grader nord blir mer och mer fattiga på is och 2017 ser ut att bli en rekordsommar.

Med denna expedition kommer vi sätta fokus på förändringarna i Arktis, både genom denna kanal och med en pedagogisk plattform för skolorna.

Varje dag kommer Glenn och Sören att förmedla bilder och filmer från livet ombord oceanroddbåten Albedo, på Norra ishavet. Det blir en drygt 300 mil och två månader lång resa från Tromsö runt Svalbard och tillbaka – genom mer eller mindre is.

Expeditionen i siffror

START: 19 juli 2017

LÄNGD: >3 000 kilometers

TID: ca 2 mån

MEDELDISTANS / DAG: 70 km

Läs mer och följ Sören och Glenn på http://www.rowaroundsvalbard.se/


Bottenfärger

Som vanligt så kan inte Oscar hålla sig och nu får vi lära oss om bottenfärger. Vad ska man tänka på egentligen och vad gäller med regler?

Alla båtar i Stockholms skärgård skall saneras från giftig bottenfärg innan 2019. “Alla kommuner i Stockholms län samverkar i det som benämns ”Miljösamverkan i Stockholms län”

Målsättningen är att alla kommuner ska hantera bottenfärgsfrågan på ett likartat sätt. Hittills har det framkommit att man har haft svårt att samsas och där Stockholm stad vill gå tuffast fram.

Tillsammans har man dock tagit fram en checklista som kommunernas miljöinspektörer kan använda vid sina inspektioner av båtklubbar. I den senaste versionen daterad december 2015 är det följande betänkvärda text som står:

Enligt Kemikalieinspektionen (KEMI) får inga biocidfärger användas i insjöar och bottniska viken (inkl. Mälaren). I dessa vatten får endast färger användas som inte kräver godkännande

av kemikalieinspektionen, dvs. färger som inte verkar genom kemisk bekämpning. Klubbar som ligger i Mälaren ska sanera båtar med biocidfärger eller båtar med okänd båtbottenfärg omedelbart! Övriga klubbar bör ha en utarbetad utfasningsplan för biocidhaltiga båtbottenfärger (kopparfärg, zinkfärg etc.) och fasa ut biocidhaltiga båtbottenfärger inom tre år om inte några särskilda hinder föreligger. Utfasningsplanen ska gälla samtliga båtar inom

klubben som är målade med biocidfärger och även båtar som är målade med okänd färg.”

Utfasningen innebär att alla båtar i stockholms län skall saneras från all giftigt färg innan 2019. Det görs enklast genom att en presenning placeras under båten och sedan är det bara att skrapa. Om färgerna inte vill släppa finns det medel som hjälper till att få dem att släppa. Att blästra båten är lätt men utsläppet av giftiga ämnen blir större och är omöjligt att kontrollera.

http://jbs.nu/dokument/Senaste%20nytt%20bottenfarger%20november%202016%20(1).pdf

http://www.miljosamverkanstockholm.se/web/page.aspx?refid=97&hlt=skrovmålet


 

Har du något speciellt du vill höra om i Sjölivet? Hör av dig till oss på info@sjolivet.se

Missa inte att följa oss på sociala medier:

www.instagram.com/sjolivetpod

https://www.facebook.com/sjolivetpod/

 

Ut och pilla på båten nu!
Oscar & Carl

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!