23. Enskrov, tvåskrov och 800 miljoner ton plast

Carl och Oscar har återigen lyckats befinna sig på samma plats när det dags att spela in det 23:e avsnittet av Sjölivet! Denna gång är det inte ett snöigt Umeå som gäller utan ett soligt Motala vid Motala ströms strand! Oscar har spenderat helgen med att slipa ren La Morenas mast och Carl krigar med exjobbet vilket innebär att han strax kan betitla sig själv som civilingenjör! I detta avsnitt behandlas Volvo Ocean Race framtid, blir det enskrov eller kommer de att våga gå över till flerskrov? Det pratas om flytvästar, vad vi använder för varianter och vad man borde tänka på när en ny skall inhandlas. 


Flytvästens dag firas, tyvärr utan pompa och ståt, den 21 maj för er som missat det. Carl och Oscar diskuterar flytvästar och lite kring vad för flytvästar de använder och hur de båda ser på att lagföra ett tvång kring flytvästar. Båtfolk i allmänhet är ganska negativt inställda till tvång av olika slag. Men att det borde finnas flytvästar ombord till alla på båten upplever vi som en självklarhet! Både Carl och Oscar föredrar uppblåsbara flytvästar framför traditionella. Det är viktigt att kolla över dessa uppblåsbara flytvästar inför varje sommar, cartridgen har ett bäst före datum samt att man bör se öve det allmänna skicket på dessa. Se videon nedan!


Volvo Ocean Race bjöd in till presskonferens för att berätta om de nyheter som väntar inför kommande upplagor. Vi skickade vår goda vän Arvid Bild till Göteborg för att höra vad som komma skall! Den största nyheten gäller båtarna, den stora frågan inför presskonferensen var om de skulle byta till flerskrovsbåtar eller inte. Det visade sig att det blir en kompromiss. Havsracen kommer fortsatt seglas med enskrovsbåtar men inportracen kommer att seglas på foilande flerskrovsbåtar. Enskrovsbåtarna kommer att likna IMOCA 60 båtarna som används under bland annat Vendeé Globe och Barcelona World Race, men kommer att vara anpassade till segling med full besättning. Båtarna kommer alltså att ha “mustashfoils” vilket kommer att göra dem oerhört snabba på sträckbogar samt slörar. Det blir fortsatt entypsbåtar vilka leasas av teamen, vilket leder till minskade kostnader för teamen. Detta brukar också leda till att de “fattigare” teamen inte tappar lika mycket på de stora lagen som kan ha råd att bygga två båtar. Att ha två båtar gör det mycket lättare att utveckla snabba båtar men oerhört mycket dyrare. Det leder också till att racen blir oerhört tighta vilket vi såg i den senaste upplagan av racet. Detta beroende på att båtarna är exakt likadana och därmed söker sig till samma vindsystem för att segla så snabbt som möjligt. Det pratades en hel del om att öka hållbarheten i racet och att se på den stora bilden. Båtarna kommer att relativt enkelt kunna konverteras till IMOCA 60 båtar och därmed användas i större utsträckning än de tidigare båtarna som endast ritades för ett race. Beräknad sjösättning av första båten är i slutet av 2018. Båtarna kommer att vara 60 fot långa och ha nästan 500 m2 segel på undanvinden vilket kan leda till farter över 35kn! Vad som gäller för katamaranerna är än så länge inte helt spikat. Dock är det klart att dom kommer att foila (flyga med bärplan) vilket gör båtarna extremt snabba. Denna mix av båttyper kommer att ställa oerhört höga krav på seglarna! Läs mer här:

http://www.volvooceanrace.com/en/news/9536_Volvo-Ocean-Race-unveils-combined-Monohull-Multihull-future.html

 

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!