58. Rumble on the bay

Sjölivet
58. Rumble on the bay
/

I detta 58:e avsnitt av Sjölivet får ni höra Oscar & Carl prata om allt från ökat antal sjöräddningar till kappsegling i Piteås skärgård. Benny är ej med då han var nyss hemkommen från hemseglingen av sin nya Malö 50:a.


 

 

  • Rekordmånga fall av sjöräddning i år
    • Den varma sommaren har gjort att fler varit ute på och vid sjön
    • 70 procent (457 fall) av sjöräddningsfallen från maj till juli rörde fritidsbåtar. 14,6 procent (95 fall) av insatserna berörde personer som hamnat i nöd utan farkost, till exempel simmare. 7,7 procent (50 fall) rörde handelsfartyg.
    • Antalet ärenden som rör personer utan farkost, till exempel simmare, har nästan fördubblats sedan motsvarande period förra året.
    • Även antalet fall med båtbränder har ökat i år. Från 17 för två år sedan, 27 i fjol till 35 i år.

https://www.youtube.com/watch?v=Eob3Zeu80aw

 

  • VM-silver till Max Salminen i finnjolle klassen, ser lovande ut inför OS om två år! Max tog OS guld 2012 i London tillsammans med Fredrik Lööf i starbåtsklassen

Carl hjälper sina svärföräldrar att hitta en motorbåt i prisklasse 150-200 000. Kraven är att det ska gå att spendera en helg i båten, toalett, pentry osv samt att det även ska kunna gå att dra en ring eller liknande bakom den. Har du tips på någon båt som kan passa så maila oss via info@sjolivet.se eller ta kontakt med oss via sociala medier.


Rumble on the Bay

  • Norrlands största kappsegling, 32 anmälda och 25 startande. Allt från F20, F18, Expresser, First 47.7 mm. Båtarna kom från Umeå till Luleå för att segla
  • Belägen på Haraholmsfjärden

 

Oscar gastade på X-102 Feelgod som ägs av Ove Lundmark med ombord fanns också Ronny Brännbacka, Elias Rögde samt Charlie Wiklund

 

Vi var 6 ombord varav fyra aldrig hade seglat båten tidigare och en av oss knappt hade suttit i en båt. Kryssstart som vi satte helt ok, det var trångt vid linjen men det gick bra. Kort kryss till första märket där vi snabbt fick upp spinnaren. Jag körde genuatrim på kryssen och spinnacker på undanvinden. Vi insåg snabbt att västra sidan hade fördel vilket gjorde att vi drog oss mot den sidan, vinden var ganska byig till början vilket vi lyckades nyttja bra. Kom snabbt ikapp de mindre båtarna i fleetet. Vid läbojen blev det tight och vi valde att plocka ner spinnaren några båtlängder innan bojen men blev då omseglade av en Omega 36 som var verkade vara värsta konkurrenten bortsett från expresserna som låg längre fram. Dock trasslade Omegan in sig i två andra båtar vilket gjorde att vi ändå fick en bättre runding. Vi slog snabbt ut mot vänsterkanten för att hitta bättre vind. Nu var det ett ganska långt kryssben och vi hade börjat bli varma i kläderna, fått igång ett bra snack ombord samt hittat lite båtfart! Vinden hade nu blivit lurigare och vindvriden verkade bara vara motvrid för oss. Men trots det tog vi båt efter båt. Dock hade vi fortfarande Omega 36:an oroligt nära samt en snabb X-79:a. Vi rundade lovartsbojen som andra båt ca 1-2 min bakom expressen Willy X. Dom försökte snabbt sätta spinnaren men vinden hade ökat och vridit så att spinnackerbenet blev nu en brant slör. Willy X hade problem att få deras spinnare att stå vilket gjorde att vi valde att inte sätta utan att ta lite höjd för att senare kunna sätta. När vi väl fick upp spinnakern var det full fart! Det var nära att vi broatchade ett par gånger men vi lyckades hålla båten under kontroll. Vi tog även in på expressen som gick långsammare samt inte riktigt klarade att nå upp till märket. Dom rundade precis före oss och bevakade hårt på sista kryssen. Vi insåg lite sent att sättningen av spinnackern skulle bli på andra sidan än den vi hade grejerna kopplade för vilket gjorde att det det blev lite roddigt sista biten av krysser för att försöka koppla om den. Mitt i våran tighta fight kom dock en av F18 båtarna bakifrån i full fart och seglade om oss båda, dom hade gynnats av den ökande vinden eftersom dom startade över en timme efter oss. Vi lyckades ej segla om Willy X men efter målgång visade det sig att dom rundat ett märke fel och vi blev total tvåa och första kölbåt.

Resultat The Rumble on the Bay 2018

  1. AGIO F18
  2. FEELGOOD X-102
  3. FESTINA X-79
  4. BLADETS SOLITION F18
  5. GREY SHADOW X-102
  6. CURACAU OMEGA 34
  7. VILDVITTRA FIRST 310
  8. IBEX EXPRESS
  9. VIRA COMFORT 3O
  10. ALBATROSS CAMPUS 7.4
  11. KASKAD COMPIS 97
  12. PIERINA OMEGA 28
  13. PIGALLE CUMULUS
  14. ACCA ACCENT
  15. BLUE PRINCESS OCEANIS 40
  16. RIKOLI CUMULUS
  17. RASSKERM HALLBERG RASSY 35
  18. SANDVITA FIRST 47.7
  19. ERIKA MAXI 999
  20. LEA MAXI 800
  21. MIEL CAMPUS 6.5
  22. VINDBRUDEN CAMPUS 6.6
  23. SUADA WESTERLY STORM C

WILLY X EXPRESS DSQ seglade ej banan

MOBILARIS F20 DNF

 

Det var ett grymt kul race att vara med på, vi hade aldrig seglat tillsammans innan men växte verkligen som ett team under racet och lyckades prestera. Sedan var det ett fantastiskt trevligt arrangemang!

Stort tack till Ove Lundmark och Mosesholmen Yacht Club

 


 

Segla Lugnt!

Oscar & Carl

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!