Äntligen är vi tillbaka med en andra säsong av sjölivet! Mycket vatten har runnit under broarna sedan ni sist hörde Carl och Oscar prata om båtar, nyheter och allt annat som rör sjölivet. Vi sparkar igång det första avsnittet med sköldpaddor, någon enstaka säl, lite plast och såklart blir det en hel del båtar också. Vi har även en liten tävling där man kan vinna biljetter till båtmässan Allt För Sjön i Stockholm den 4-12 mars. Lyssna på podcasten för mer information.
2013 nåddes en topp då man räknade in 16.000 sälar i Skagerrak och Kattegatt. Men i samband med att knubbsälarna drabbades av fågelinfluensa 2014 så minskade antalet igen. 2015 hittade man bara 12.500 knubbsälar i Västerhavet, men tillväxttakten är god menar experterna. ”Knubbsälen har en tillväxttakt på 7-8 procent per år, god miljö och gott om mat ger goda förutsättningar för tillväxten” säger Fredrik Nordwall, ansvarig för biologisk mångfald på Havs- och vattenmyndigheten. Yrkesfiskarna är dock inte lika positiva till den ökade sälstammen. Sälen förstör nät och tinor för dom samt att också behöver konkurrera med sälarna om fisken. Idag finns uppskattningsvis 20’000 knubbsälar i västerhavet. För att underlätta för yrkesfiskarna har Naturvårdsverket gett tillstånd till så kallad skyddsjakt av säl.
Tyvärr hade varken Carl eller Oscar möjlighet att ta oss till Göteborg för båtmässan. Men som tur är har vi kontakter, Martin Nitschke var på plats. Han var inte superimponerad av mässan, han upplevde den som ganska ordinär. Prinscess hade släpat dit sin 49 fotare vilket är ett riktigt as till båt, Buster visade sin nya båt Phantom som med dubbla 350 hk utombordare ska vara ett riktigt krutpaket. Seascape 24 var en av de få segelbåtarna på plats och denna båt är riktigt ball, låg vikt, mycket segel och att den är trailerbar gör den väldigt tilltalande. Ballast enligt Martin på mässan var Volvos simulator där man fick provköra en båt!
Carl var i Florida över jul och passade då på att hälsa på Gumbo Limbo Center som är ett center för bland annat skölpaddsforskning och rehabilitering av sköldpaddor. Vi får lyssna på Boris som är en doktorand på Florida Atlantic University som forskar på könsbestämning utav sköldpaddor och problemet med könsfördelningen bland de sköldpaddor som kläcks idag. Vi får även lyssna på Emmely som är Marine Turtle Specialist som har inriktat sig på rehabilitering av skadade sköldpaddor samt de faror som finns idag för sköldpaddor med ökad båttrafik, mer plaster och fiskeredskap.
Ingen som är lika intresserad som Oscar av segelbåtar, kan ha missat sjösättningen utav Svea vid det här laget. Men för oss andra så pratar vi om detta i avsnittet och om varför detta är en väldigt häftig båt.
1937 ritade Tore Holm och Gustav Plym båten ”Svea”, en J-Class Yacht med en längd på 41,5 meter och med 704 kvm segelyta. Svea skulle bli Sveriges första bidrag i tävlingen Americas Cup. Den politiska oron inför andra världskriget stoppade dock planerna och det enda som ”byggdes” var en halvmodell. Det är den enda original artefakten från 1937, förutom ritningarna som återfinns på Sjöhistoriska museet i Stockholm 1999. Ritningarna hade helt glömts bort och fyndet var sensationellt. Ritningen testades i datormodeller och jämfördes med de tio J båtar som byggts. Experterna blev helt eniga om att Svea kommer att bli den snabbaste som någonsin byggts. Under åren 1930-1937 bygges tio J-båtar, men därefter blev klassen alldeles för dyr och efter kriget anmälde sig inga utmanare i Americas Cup. Det fick till följd att J-båtarna 1958 ersattes av tolvorna i cupen.I sommar när Americas cup skall avgöras på Bermuda kommer Svea vara med och tävla mot dom andra J-båtarna på plats på Bermuda! Av de ursprungliga tio båtarna finns Shamrock V, Endeavor och Velsheda kvar. Därefter har Hanuman, Lionheart, Rainbow, Ranger och senast Topaz tillkommit. Svea blir den nionde båten i nästa års flotta.
Vi tävlar nu också ut biljetter till båtmässan ”Allt För Sjön” i Stockholm den 4-12 mars. För att vara med i denna tävling så behöver du ladda upp en bild på Instagram eller Facebook där du taggar oss i bilden, (”@sjolivetpod” på Instagram och ”Sjölivet” på facebook), samt #sjölivetpod. Du kan självklart också maila oss bilden om du inte använder sociala medier! 🙂
Skepp och Hoj landkrabbor!
//Carl och Oscar