48. Veckans tabbe, VHF & Svallvågor

Sommaren är här för att stanna, och även vi på Sjölivet! Medans Oscar är ute i skogen försöker Benny och Carl att leverera ett bra avsnitt.
Carl har mastat på, men allt gick kanske inte helt rätt till, och vad kan man göra med en förtöjningslina med inbyggd ryckdämpare förutom att förtöja båten? Och varför prata med Stockholm Radio när du befinner dig i Malmö?
Välkommen till avsnitt 48, ett avsnitt med massor av innehåll.


Veckans tabbe

Carl har mastat på båten. Efter ha låtit masten stå på under vintern var det i år dags för en grundlig genomgång av alla delar. Rullstoren smordes upp, lanternor kontrollerades och vindexen måttades noggrant in för att vara exakt. När masten väl var uppe och det hårda arbetet med att mäta in vindexen i rätt position skulle ge resultat, så visade sig att vindexen var åt fel håll… Så nu är den då rätt men åt fel håll. Men Carl fäller inga tårar för det, utan är innerst inne stolt över att den iaf sitter rätt, men åt fel håll.

Carl har i vanlig ordning något att ta upp ang sjövett. Motorbåtar som inte håller fartbegränsningarna, och drar upp enorma svall. Och vattenskotrar som kör allt för fort när de passerar andra båtar.


Poly-Produkter

Vi är otroligt glada att ha Poly-Produkter med ombord på Sjölivet. Som vi nämnde så har vi fått fendrar, fenderfästen och förtöjningslinan STORM©.

Förtöjningslina STORM

STORM© har inbyggd ryckdämpare som gör att man inte skall behöva använda fjäder eller gummibroms till en förtöjningslina. Benny har nyligen monterat allt som var i paket, och är väldigt överraskad över hur flexibel den var.
Även Carl har monterat allt. Men även testat att ha den till annat än förtöjning på båten, nämligen som broms till påmastningen.

Vi kommer under säsongen testa STORM© och fendrarna och se om de verkligen är något att ha.

Mer om Poly-Produkter finner ni på www.poly.se 

 


 

VHF – Stockholm Radio

“Very High Frequency” och sänder på bandet 30-300 MHz.
Vad innebär VHF till sjöss?

VHF är ett system för kommunikation mellan fartyg och mellan fartyg och kustradio- eller andra landstationer inom den maritima delen av VHF-bandet: 155-162 MHz.

Vad behöver jag för att komma igång?
Du behöver en VHF-radio, ett certifikat som du får ta via en båtskola. Och ett tillstånd från Post- och telestyrelsen (PTS).

Vi har pratat med Fredrik på Stockholm Radio som är den kustradiostation som är kvar. De lyssnar på alla trafikkanaler och kana 16 dygnet runt, året runt.

Du kan alltid kalla på Stockholm Radio och göra ett test.
Lyssna på ett provanrop:

Lyssna på ett MAYDAY-anrop:

Strömmabron:

VHF-karta-Sverige-2018

VHF-kartan-Norden-2018

 

Här kan du även få en lathund för nödanrop: Lathund

Läs mer på Stockholm Radio hemsida: www.stockholmradio.se


Kappsegling

Vi kommer göra en serie i tre delar om Kappsegling. Lite som “Kappsegling for dummies”, dvs ingen fråga är för dum.

Vi kommer att ha med Odd Lindqvist som är en duktig kappseglare som har många strängar på sin lyra. Så skicka in dina frågor till oss på info@sjolivet.se och skriv i ämnesraden “Kappsegling” så tar vi upp era frågor med Odd.

Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 05 November, 2017.


Tävlingen Båtköket

Du har väl inte missat att vi kör en tävling igen? Nu har du chansen att vinna boken “Båtköket”. Som vi pratade om i avsnitt 47.

Allt du behöver göra är att tagga “Sjolivetpod” med en bild där du även skriver om ditt bästa tips, eller recept ombord

Tagga Sjolivetpod i bilden på socialamedier så kommer vi utse en vinnare den 14/6.

Mer om boken finner du på www.nanny166.se

Båtköket

 


Till nästa avsnitt så kommer du få höra Erik Aanderaa. Norrmanen som myntade N.B.J.S = NO BULLSHIT JUST SAILING som seglar solo i rätt hårt väder.

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!