62. Mästermässan, felsägningar och boktips

Äntligen är det 62:a avsnittet av Sjölivet podcast här! Vi har ett fullspäckat avsnitt med både nytt och gammalt. Säsongen börjar lida mot sitt slut, Carl har tagit av seglena men Benny har knappt kommit igång med sin nya båt än så hans säsong är långt ifrån över. Oscar ser fram mot sista deltävlingen i Norrlands Express cup där han ska vara med och segla med Team Seaflex.


Nyhet

Mange Olsson priset gick 2018 till Grant Dalton som varit med och utvecklat sporten under en oerhört lång tid. Han har deltagit i sex Volvo Ocean race och vunnit två av dom. Nu senast var han med och vann Americas Cup med Team New Zeeland.Med priset följer också uppdraget att under ett år vara mentor för Mange Olsson-stipendiaterna 2018 – Ida och Julius

 

Grant Dalton från Auckland är framför allt en ledare inom storbåtssegling där han visat en unik förmåga att framgångsrikt leda världsklasslag till stora segrar.

https://www.youtube.com/watch?v=Gqmww2sszok

 

Vinnare av Mange Olsson-stipendiet är Ida Svensson och Julius Hallström. Ida gastar på en Nacra tillsammans med förra årets stipendiat Rasmus Rosengren där målet är OS 2020. Julius är engagerad i Extreme Sailing Series med Team SAP, RC44 Championship Tour med Artemis och Fast40+ Series med Team Elvis. Men drömmer om att vara med i Americas Cup.

http://www.searchmagazine.se/images/view/28578/670/670/2

 

http://www.searchmagazine.se/images/view/28577/670/670/2

 

http://mangeolssonsminnesfond.se/

 


Rättelsen ang Bavaria som tappat kölen

Ni lyssnare är underbara!

Ni rättar oss när vi har fel och det uppskattar vi. Så hör ni något som är fel, eller vill ni bara komma med en åsikt så hör av er till info@sjolivet.se

 

Jonas Sellegren hörde av sig till oss och gav oss rätt information ang Bavarian som tappade kölen.

 

I Bavarias fall var det en Bavaria 42 Match som tappade kölen, inte en 35 Match. Det finns ca 200 producerade 35 Match av vilka inga har tappat kölen. 42:an som tappade kölen under kappsegling utanför Slovenien/Kroatien orsakade ett tragiskt dödsfall.

En First 40.7 tappade kölen under en atlantöverfart för några år sedan (2007?). Fyra människor miste tragiskt livet.

 

“På temat tappade kölar känner jag inte till någon båt som spontantappat kölen. I Bavarias fall var det en Bavaria 42 Match som tappade kölen, inte en 35 Match. Det finns ca 200 producerade 35 Match av vilka inga har tappat kölen. 42:an som tappade kölen under kappsegling utanför Slovenien/Kroatien orsakade ett tragiskt dödsfall. I en del forum anses det att båten i fråga tidigare gått på grund vilket försvagat kölinfästningen. Såvitt jag vet fick alla 38/42 Match rostfria plåtar för att bättre fördela lasten i kölinfästningen efter denna olycka. De tidiga 35 Match-båtarna erbjöds en 300 kg tyngre köl (2,2 ton istället för 1,9 ton) för att ytterligare förbättra det rätande momentet och producerades från 2005 med den tyngre kölen. I samband med detta förstärktes kölinfästningen på samma sätt som i 38/42 båtarna med rostfria plåtar. Sorgligt nog avbröt Bavaria sin satsning på cruiser/racers efter 2006, sannolikt p g a det illasinnade ryktet om att Bavarior tappar kölen.

Jag gjorde denna research inför mitt köp av en Bavaria 35 Match för två år sedan. Jag klubb kappseglar samt semesterseglare med familjen i denna och är mån om att segla i en trygg båt (som har kölen på istället för av). Att jag inte valde exempelvis en X-332 som är otroligt mycket mera påkostad invändigt är att jag får otroligt mycket mer båt för pengarna i 35 Match. Dessutom är den utrustad med verkligt bra rigg och däcksutrustning (Harkenvinchar, Sparcrafts performance mast, Harkenblock mm). Utrustningsmässigt invändigt är det inget som skiljer från andra likvärdiga båtar (motor, värmare, vvb et c) Elen är intelligent dragen och lätt att underhålla/modifiera. Då inredningen gått snabbt att få på plats vid bygget finns inga komplicerade snickerier som försvårar modifieringar. Visst är den enkel inuti och liknar alla andra Bavariabåtar, men jag hade inte blivit lyckligare av att betala 200.000 extra för att kika på sniderier när jag sitter i ruffen och inte seglar.

 

Jag valde bort Beneteau p g a deras skrov och bottenkonstruktion. First 36.7 var lockande, men då de tillverkar ytterskrov och innerskrov i två delar och därefter limmar ihop dem blev jag tveksam. Innerskrovet med balkarna lamineras inte mot skrovet vilket medför en svår reparerad båt. Då du inte ens ser ytterskrovet mellan bottenbalkarna blir det svårt att inspektera skador från en lättare grundstötning. En grundstötning kan få till följd att ytter- och innerskrov separerar. Detta är ytterst dyrt och besvärligt att reparera. Bavarian laminerar balkarna mot skrovet och effekter från en eventuell bottenpåkänning blir lätt att inspektera och reparera. Fallet med reparation av en Beneteau finns väl beskrivet i nummer 8 av Praktiskt Båtägande.

 

Jag ser ju nu världen ur mitt Bavariaperspektiv och på ovanstående verkar det säkert som om bottenkonstruktionen helt fällt avgörandet i fråga om valet av båt. Så är naturligtvis inte fallet, åtskilligt annat avgjorde. Jag tycker Beneteau har väldigt tilltalande båtar ur ett estetiskt perspektiv. Jag gillar Hanses moderna båtar trots att massproduktionskompromisser många gånger skiner igenom. Även Dehler får väl nu räknas in i denna kategori och jag tycker att Dehler verkar ha flera intressanta modeller att erbjuda om man är sugen på fart och fläkt. Och jag hade alla gånger velat cirkla runt jorden i en Hallberg Rassy trots jag är övertygad om att rätt Bavaria (inte rullmast, grund köl mm) också kan bjuda på en fin världsomsegling.

 

Vänliga hälsningar,

/Jonas”


Allt på Sjön i Gustavsberg – finslipad mässuccé!

Nyss avslutade Allt på Sjön i Gustavsberg lockade åter 22 – 25 000 besökare när båtbranschen själva bjöd in till flytande båtmässa för åttonde året i rad.

 

Med en fantastisk sommar i ryggen som extra draghjälp gjorde flera båtutställare affärer direkt på mässan och många har även provkörningsevent kommande helg för att förhoppningsvis göra avslut då.

 

I år var det nya mässområdet på Kattholmen färdigbyggt vilket resulterade i snyggare utformning, bättre flöden och kategorisering av utställarna.

”Äntligen är mässan i den utformning som vi strävat efter under alla år vilket resulterat i många positiva kommentarer, både från besökare och utställare. Nu återstår det att se hur mässan kan växa ytterligare då intresset att ställa ut är rekordstort. Detta har medfört att vi tvingat tacka nej till flera företag i år på grund av just platsbrist”, säger Stefan Aspberg, mässansvarig hos arrangören Sweboat.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangerades den 31.8 – 2.9 och är Sveriges största flytande båtmässaoch en gemensam samlingsplats för båtbranschen, i år med över 270 nya båtar och nära 90 tillbehörsutställare.

 

Nästa års mässa arrangeras den 30.8 – 1.9 2019. Mer information finns på www.alltpasjon.sesamt www.facebook.com/alltpasjon


Batterier!

Vi kommer prata med Mastervolt om Litiumbatterier. Skicka era frågor till oss så tar vi med dessa.


Boksläpp

Thomas & Margareta Veber kända från SVTs “Familjer på Äventyr” samt som medförfattare till boken “Mot en ny horisont” har nu släppt en ny bok. “Ett år utan skor” heter den och finns att köpa här! Vi jobbar på att få till en intervju med Thomas och Margarete inom en snar framtid.


Boktips

https://image.bokus.com/images/9789113043876_200x_ensam-seglare-jorden-runt

 

Ensam Seglare Jorden Runt, Joshua Slocum

 

”Men äntligen har tiden kommit att lätta ankar och söka sig ut till havs på riktigt. Jag hade bestämt mig för att segla jorden runt, och eftersom  vinden morgonen den 24:e april 1895 var gynnsam, lättade jag ankar vid tolvtiden, satte segel och styrde ut från Boston, där Spray hade legat tryggt förtöjd hela vintern. Fabriksvisslorna förkunnade lunchrast samtidigt som slupen slupen sköt iväg för fulla segel. Jag gjorde ett kort slag och fortsatte längs hamnen för babors halsar, sedan gick jag över stag ut mot havet med vinden från styrbord och tog mig förbi färjorna  med god fart.”

Ensam seglare jorden runt. Skriven av Joshua Slocum (år 1900) som var en amerikansk sjökapten och författare. Den här berättelsen baserar sig på att han var den första att segla jorden runt 1895-1898 på en 36 fots slupriggad fiskebåt vid namn ”spray” som han själv byggde om. Han hissade segel i Boston, Massachusetts och mer än tre år senare var han framme i Newport, Rhode island.

Han berättar om sina äventyr med ett klart och tydligt språk och är konverserande och ödmjuk. Han levererar också en underliggande humor och frihetskänsla. Man får följa med i vad han upptäcker och vilka (ibland dödliga) utmaningar som dyker upp längs vägen. Han riskerar sitt liv för den här resan och framstår som att han har full kontroll, men får det att låta som att det är båtens förtjänst och att vem som helst hade kunnat göra det. I berättelsen får man ta del av Joshuas person, hur han ser på livet, sjön och seglingen.

Boken betraktas som en klassiker inom sin genre.

 

Joshua försvann till havs under sin sista segling med kurs mot Sydamerika tre år efter att han kommit tillbaka från sin jorden runt-segling. Varken Joshua eller ”spray” kunde återfinnas.


 

Skepp ohoj!

Oscar, Carl & Benny

 

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!