64. Hemkört i vattentanken och medalj

Äntligen är det 64:e avsnittet av Sjölivet podcast här! Oscar har för första gången tränat segling på riktigt, Benny sitter som vanligt ombord på sin båt för att “testa systemen” och Carl är ett steg närmare upptagning. Vi pratar om båtar som korsat arktis, OS 2024 samt lite tips och trix inför upptagning av båten!


Backa Ryking racing

Det pågår nu en insamling för att stötta svenske solo-seglaren Mikael Ryking.

Mikael är en stor inspiratör för oss inom svensk havskappsegling i allmänhet och för svensk solokappsegling i synnerhet. Han har efter en tid som reserv, nu som förste svensk, fått plats på startlinjen i Route du Rhum, en av världens mest kända havskappseglingar, Det här är Mikaels livsdröm och slutmål efter alla de år av förberedelser han genomfört. Som han gjort med hjälp av egna privata pengar och med begränsat stöd från sponsorer.

Route du Rhum startar 4 november 2018, men Mikael är i akut behov av finansiell hjälp av supporters och sponsorer för att ta sig till startlinjen. Tre års seglande och 30.000 sjömil har tömt den privata kassan och har slitit hårt på både båt och segel.

Det är bråttom; “i ett första steg siktar vi på att samla ihop minst 125 000 kr”. Det räcker till ett nytt storsegel som är ett absolut måste om Mikael ska kunna genomföra seglingen.

Vill du som vi att Mikael ska fortsätta att inspirera och flytta gränserna för vad man kan göra som svensk havskappseglare, bidra med valfritt belopp till Ryking Ocean Racing Supporters på:

Swish: 0709-948446

Kontonummer: Swedbank 8327-9 924 672 354-9

Alla bidrag hjälper!

Representerar du ett företag och har en idé om hur Ryking Ocean Racing kan generera värde för din verksamhet genom sponsring eller har andra idéer om hur du kan hjälpa Mikael, kontakta Mikael Ryking 0735252314 eller mail@rykingoceanracing.com

Ryking Ocean Racing Supporters arbetar helt ideellt och verkar för att de insamlade pengarna ska göra bästa nytta och resultat för Mikael i Route du Rhum. Inga mellanhänder, avgifter eller pengar som försvinner på vägen. Parallellt bearbetar vi potentiella leverantörer och möjliga sponsorer för att få så mycket resultat som möjligt för det insamlade pengarna.

Ryking Ocean Racing Supporters har startats av Henrik Hydén, Jesper Hoffstedt och Karl Jungstedt.

OBS. När du som privatperson bidrar med pengar i denna insamling kan vi inte lova någon motprestation från Mikael. Men om Mikael lyckas ta sig till starten ger det framtida möjligheter att hänga med honom i spännande sammanhang som t.ex. vid starten för Route du Rhum eller vid återsegling och transportsegling.

Länkar till Mikaels egna kanaler:

https://www.facebook.com/rykingoceanracing

www.rykingoceanracing.com

 


App för att identifiera östersjöns arter, Livet i havet

Vill du veta vad för snäckor och växter du ser från badstranden i sommar? Har du undrat vilka fiskar som simmar omkring under båtens skrov? Äntligen finns den digitala fälthandboken Livet i havet som gratis app att ladda ner till din telefon eller surfplatta.

https://www.su.se/ostersjocentrum/kommunikation/hemsidor/livet-i-havet/%C3%B6stersj%C3%B6ns-arter-i-ny-app-1.392848


Ingen segling paralympics i Paris 2024

IPC-kriterierna är de kriterier som måste uppfyllas för att få lov att ha med en gren i Paralympics, kriterier som ”World Sailing” verkligen har gjort allt för att uppfylla. För ett par dagar sedan kom det tråkiga beslutet att segling inte kommer få delta i Paralympics i Paris 2024. Nu 2020 i kommer segling ändå vara med.

World sailing kommer så snart som möjligt träffa IPC för att få möjlighet att förstå detaljerna kring beslutet.

Fia Fjelddahl från Lerum slutade på en stark femteplats när Para-VM avgjordes på Lake Michigan i USA. Det är 19-åriga Fias största kappseglings framgång – hittills. Totalt var det 101 startade under para-VM vilket är ett rekord, som dessutom gör det tråkigare att segling inte kvalar in till OS 2024


Containerfartyg har korsat arktis för första gången

Det danska rederiet Maersk har för första gången fraktat gods över den så kallade “Northern Sea Route” i Arktis. Detta har blivit möjligt på grund av att isarna runt Arktis smälter i allt snabbare takt.

Maersk containerfartyg Venta Maersk lämnade ryska Vladivostok 23 augusti och har haft med sig en rysk atomdriven isbrytare som sällskap på resan. Fartyget och dess last, som består av fisk från Ryssland och elektronik från Sydkorea, förväntas vara framme i St. Petersburg ca en månad senare.

Läs mer på länken nedan:

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/maersk-container-ship-arctic-ocean-northern-sea-route-venta-global-warming-a8543431.html


Vinteruppläggning

Då var det återigen dags att ta upp båten och förbereda sig för upptagning

Hur gör man? Lyssna på avsnittet för att få höra våra tips kring upptagning.


Boktips – S/Y Glädjen

”-men vill du att vi köper den? Du tycker inte att det är… är makabert? En otursbåt? Jag ruskar på huvudet. – Mycket mer kan väl inte gärna hända en och samma båt, säger jag och gör tonen skämtsam. Jag säger inte som det är att jag vill ha den här båten, att den lockar mig just på grund av vad den varit med om. Det kunde oroa Klas.”

Ur S/Y Glädjenav Inger Alfvén som är en av Sveriges mest lästa författare.

Ett par vars barn dör försöker hantera sorgen och planerar att åka iväg på en jorden runt-segling för att komma bort. De köper en begagnad segelbåt vars namn ironiskt nog är ”Glädjen” och som visar sig ha tillhört en familj som också blivit drabbade av tragedi. Maken och sonen i den familjen dog under oklara omständigheter i en olycka i Biscayabukten och bara frun och dottern var kvar på båten när den bärgades. Annika, frun i det par som boken handlar om, gräver ner sig i händelserna kring den förra familjen och projicerar deras egna problem på dem. De börjar segla i den andra familjens kölvatten för att ta reda på vad som har hänt och deras relation testas mer och mer ju närmre de kommer platsen för olyckan.

Båtar och segling skildras på ett trovärdigt sätt och visar att Inger Alfvén är en van seglare.


 

Är det kört för bavaria nu?

Det var i april, som amerikanska investerarna Oaktree and Capital drog tillbaka sitt stort satsade kapital efter att verksamheten i Bavaria visat på förluster om 25 – 30 miljoner Euro. Utan deras kapital kunde fabriken varken betala skulder eller löner till de 600 anställda. Lönerna har under de första tre månaderna kunnat betalas med statlig lönegaranti, men måste nu när produktionen går igång efter semestern, dras från inkomna betalningar för levererade båtar.

Förhandlingar med möjliga investerare pågår uppger Tobias Brinkmann till tyska tidningen Float Magazine och IBI. Bland de som nämns är konkurrenten Hanse, som uppger att man utan att ta kontakt, har synat Bavaria. Florian Nierich, ansvarig för marknad och kommunikation på Hanse, säger att man har sett på Bavarias affärsmodell, men fann att den inte passade in i Hanses koncept. Även franska Beneteau ska enligt norska Seilmagasinet ha övervägt köp.


 

Tack och hej, leverpastej

Oscar, Carl & Benny

 

Vill du bli en del av besättningen på Sjölivet? Klicka på bilden ovan för att veta mer!